diumenge, 8 de juliol del 2012

La fi de l’escriptura manuscrita



Publicat el diumenge 8 de juliol de 2012 a la revista Presència
Berlín 27/06/2012 - Foto: Bild Zeitung


Bild és el diari més venut d’Europa, i el més venut del món si descomptem els japonesos. Fa pocs dies va sorprendre els seus milions de lectors amb una portada molt trencadora, feta a mà alçada, amb l’objectiu de cridar l’atenció sobre un canvi cultural que la revolució tecnològica que vivim ha accelerat. El títol és ben explícit: «Alerta! L’escriptura a mà s’extingeix!»
Segons un estudi esmentat per Bild, un de cada tres adults no ha escrit res a mà alçada durant els darrers sis mesos. Els serveis de missatgeria instantània som els SMS o el Whatsapp, els correus electrònics, el Facebook i el Twitter han reemplaçat el paper i l’escriptura manuscrita com a eines de comunicació interpersonal. Fins i tot el postit, aquell quadradet groc de paper que es podia enganxar a pertot, omnipresent en despatxos i oficines, té els dies comptats i és camí d’esdevenir una peça de museu.
Són uns canvis vertiginosos. Jo mateix, que sóc tan jove que vaig néixer després que l’home va trepitjar la Lluna (pocs mesos després, però), vaig ser sotmès durant els primers anys d’escolarització a classes de reforç de cal·ligrafia, perquè la meva lletra era desastrosa. Ara, m’adono que fins i tot la llista del súper la faig amb una aplicació del meu smartphone, i que si vull que els meus fills rebin i facin cas d’un missatge meu, més que no pas escriure’ls una nota en un paperot, més val que els enviï un missatge via Facebook.
No em preocuparia gaire si no fos per les declaracions al mateix Bild d’un tal Manfred Spitzer, director de la Clínica Psiquiàtrica Universitària d’Ulm: «L’escriptura és bàsica per fomentar la coordinació i les habilitats manuals, i exercitar-la a diari és fonamental per a l’activitat cerebral.»

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada